
  
SEC INVESTIGATION  

In 1995, Jim Cramer’s two vocations—money manager and journalist—collided in a very 

public way, resulting in an SEC investigation. The story is told from two very different 

perspectives by Cramer and Maier.  

In February 1995, Cramer wrote a piece entitled “Pity the Poor Orphans” for his 

“Unconventional Wisdom” column in SmartMoney. The column focused on four stocks that 

generally lacked coverage by Wall Street analysts: Canonie Environmental, Hogan Systems, 

Rexon, and UFP Technologies.  The article made strong statements about the stocks in order

to sell the reader, predicting, for example, that “when the move comes, Canonie… might tri

in price” and that UFTP would “grow like wildfire.”
1 

 

ple

ys.After the article was published, all four stocks jumped between 30 and 50 percent in a few da

Unfortunately, the article neglected to mention that Cramer & Co. had large positions in all four

stocks.  Cramer claims this was an oversight by the publisher, and that he immediately 

contacted Dow Jones to notify them that his article moved the stocks.  He also placed a call to 

his lawyer, Bruce Birenboim, a partner at Paul Weiss.    

 

rable

ilken. 

Shortly thereafter, Howard Kurtz wrote a story in the Washington Post about how Cramer had 

used his position at SmartMoney to make himself rich.  CNBC’s Dan Dorfman called for an 

investigation. Eventually the SEC opened a formal investigation into Cramer for three things: 

(1) Whether Cramer was allowed to write about stocks he owned; (2) Why had Cramer failed to

disclose his ownership; (3) Whether Cramer took money from the companies to write favo

articles.  For legal advice, Cramer consulted Arthur Liman, lead counsel for Michael M

Liman told Cramer that this was just a “hangnail” and he had nothing to worry about.
2 

 

1

 Ibid., 107. 
2

 Jim Cramer, Confessions of a Street Addict, 74. 



Dow Jones conducted its own internal investigation. Eventually, Dow Jones wrote a letter to th

SEC accepting blame for failing to disclose Cramer’s ownership in the article, and the inqu

ended. Dow Jones also paid for Cramer’s legal fees, about $700,000.
3 

 

e

iry 

Looking back on the article, Cramer writes, “They were tiny stocks that I thought represent 

value because they weren’t being promoted or sponsored by any firm.”
4 

Cramer blames the 

SmartMoney editors for omitting the ownership tag, but adds that it was obvious from the 

tone of the article that he owned the stocks.  Cramer also accuses Rupert Murdoch and 

News Corp of conspiring against him.
5 

 

Nick Maier tells a different story:  
…none of the orphans had been winners for the firm until then.  Jim’s typical 
approach was to constantly trade in and out of the market.  When he started 
picking away at these names, he had no intention of ever owning 10 percent of 
Canonie, Hogan, Rexon, or UFP Technologies.  Because they performed so 
poorly, we continually averaged down, and eventually acquired more shares than 
we ever imagined we would. Once that happened, because of their illiquid status, it
became impossible to sell even had we wanted to…There were plenty of days 
before Jim wrote the article, and even more after, that he criticized those stocks as 
perennial “pieces of shit” and “worthless losers.”

6 
 

Maier contends that the only lesson Cramer learned from the “four orphans” incident was that 

Cramer had the power to move stocks through the press.  

Cramer went on to build controversial relationships with CNBC news anchors, including 

Maria Bartiromo and David Faber.  Maier writes, “Jim’s strategy was to put in his order to 

buy a stock with Mark and then dial Maria. As soon as she announced the news on t

the stock would often jump. Jim then had Mark peel off whatever we had bought.”
7

 C

credits Baritomo with bringing him to CNBC.
8 

 

elevision,

ramer 

3

 Ibid., 81.  
4

 Ibid., 70.  
5

 Katharine Mieszkowski, “It was just stupid,” Salon.com, June 4, 2002. 
6

 Nicholas Maier, Trading with the Enemy, 110. 
7

 Ibid., 124-125.  
8

 Jim Cramer, Confessions of a Street Addict, 126.  



Nicholas Maier worked for Cramer until 1998.  Maier’s book was published at the same ti

as Cramer’s own tell-all, Confessions of a Street Addict. In 2002, Cramer sued Harpe

and Nick Maier for publishing false statements about his dealings in a company called

Western Digital.  Three pages were redacted from the book by HarperCollins, wh

me 

rCollins 

 

ich then did 

rkets.
10

only one reprint.
9 

Trading with the Enemy is now only available used in secondary ma

9

 David D. Kirkpatrick, “HarperCollins To Junk Copies Of a New Book Cited as Libel,” New York Times, 
March 16, 2002. 
10

 See, for example, http://www.amazon.com/gp/product/0060086513/104-8526010-
6042334?v=glance&n=283155 .  


